Groep 1 is op woensdagochtend vrij en groep 1 – 4 is vrijdagmiddag vrij.
Leerlingzorg
Leerlingzorg
School Ondersteunings Team
Gebiedsteam
Logopedie
School Ondersteunings Team (SOT) Het is één van de doelen van Passend Onderwijs om de onderwijsondersteuning en de jeugdzorg met elkaar in contact te brengen. Daarom zijn er afspraken gemaakt om te zorgen voor een optimale afstemming tussen onderwijs en zorg. Omdat in de praktijk gestalte te geven, is er op onze school een Schoolondersteuningsteam (SOT) aanwezig. In dit team zitten:
Zorgcoördinator van de CNS
Orthopedagoog van Driestar–Educatief
Schoolmaatschappelijk werkster van De Vluchtheuvel
Het SOT vergadert structureel vier keer per jaar en kan daarnaast ook incidenteel vergaderen. Ouders kunnen hierbij aanwezig zijn, maar kunnen ook op de hoogte zijn gesteld dat er een bespreking zal plaatsvinden. De schoolmaatschappelijk werkster is de schakelfunctionaris die fungeert als contactpersoon tussen het SOT en het gebiedsteam van de gemeente. Daarmee is de lijn naar de gemeentelijke jeugdzorg gewaarborgd en kan snel geschakeld worden tussen deze twee.
Gebiedsteam Op school doen wij er alles aan uw kind te ondersteunen in zijn/haar onderwijsbehoefte. Onze leerkrachten en intern begeleider staan open voor vragen over opgroeien en opvoeden. Soms staan andere zaken het leren in de weg. Belangrijk in de ontwikkeling van het/uw kind is dat deze niet wordt gehinderd door zaken die met hulp van buitenaf opgelost kunnen worden.
Voor meer persoonlijke vragen over opvoeden en opgroeien, kunt u altijd terecht bij het gebiedsteam (van de gemeente). Professionals rondom zorg voor jeugd werken samen en hebben een netwerk, waardoor het altijd mogelijk is zorgen te delen en samen naar oplossingen te zoeken. Het gebiedsteam kan ook de toeleiding naar jeugdzorg regelen met als uitgangspunt uw eigen vraag en wensen rondom eigen identiteit.
Logopedie
Vanuit de gemeente is er de mogelijkheid om een beroep te doen op een schoollogopediste. Zij zal op verzoek van de school langs komen om kinderen te onderzoeken (de zogenaamde screening). Bij nodige behandeling, zal zij de ouders via de huisarts doorverwijzen naar een vrijgevestigde logopediste. Bij kleinigheden kan worden volstaan met tips voor thuis. De logopediste onderzoekt kinderen die een afwijkend mondgedrag of een vertraagde spraak-/ taalontwikkeling hebben, stotteren, hees zijn of andere problemen hebben op het gebied van spraak en taal. Gedurende de kleuterperiode kan elk kind een keer door de logopediste worden onderzocht. Na afloop krijgt u hiervan bericht.
Groep 1 t/m 8
Werkwijze
Groep 0-2
In de kleuterbouw wordt gewerkt volgens het onderwijsconcept OGO: Ontwikkelingsgericht onderwijs. Er worden betekenisvolle thema’s gekozen met de kinderen, waarover steeds ongeveer zes weken gewerkt wordt. Er wordt aangesloten bij de ontwikkelingsbehoefte van ieder kind. De doelen behorend bij het Jonge Kind worden verwerkt in de rijke speel-/leeromgeving en in kringactiviteiten die betrekking hebben op het thema waarover gewerkt wordt. Iedere week wordt er in de kleutergroepen een nieuwsbrief verstuurd naar de ouders/verzorgers met informatie en foto’s.
Groep 3-8
In groep drie tot en met acht wordt er progammagericht onderwijs gegeven. De leerstof neemt een centrale plaats in en wordt in vakken aangeboden. Onze school hecht veel waarde aan klassikaal onderwijs, vanwege de efficiëntie en de structuur. Door passend onderwijs te geven, zijn leerkrachten in de gelegenheid de individuele leerling de aandacht te bieden die hij/zij nodig heeft.
Schooltijden
Groep 1 is op woensdagochtend vrij en groep 1 – 4 is vrijdagmiddag vrij.
Leerlingzorg
School Ondersteunings Team (SOT)
Het is één van de doelen van Passend Onderwijs om de onderwijsondersteuning en de jeugdzorg met elkaar in contact te brengen. Daarom zijn er afspraken gemaakt om te zorgen voor een optimale afstemming tussen onderwijs en zorg. Omdat in de praktijk gestalte te geven, is er op onze school een Schoolondersteuningsteam (SOT) aanwezig. In dit team zitten:
Het SOT vergadert structureel vier keer per jaar en kan daarnaast ook incidenteel vergaderen. Ouders kunnen hierbij aanwezig zijn, maar kunnen ook op de hoogte zijn gesteld dat er een bespreking zal plaatsvinden.
De schoolmaatschappelijk werkster is de schakelfunctionaris die fungeert als contactpersoon tussen het SOT en het gebiedsteam van de gemeente. Daarmee is de lijn naar de gemeentelijke jeugdzorg gewaarborgd en kan snel geschakeld worden tussen deze twee.
Gebiedsteam
Op school doen wij er alles aan uw kind te ondersteunen in zijn/haar onderwijsbehoefte. Onze leerkrachten en intern begeleider staan open voor vragen over opgroeien en opvoeden. Soms staan andere zaken het leren in de weg. Belangrijk in de ontwikkeling van het/uw kind is dat deze niet wordt gehinderd door zaken die met hulp van buitenaf opgelost kunnen worden.
Voor meer persoonlijke vragen over opvoeden en opgroeien, kunt u altijd terecht bij het gebiedsteam (van de gemeente). Professionals rondom zorg voor jeugd werken samen en hebben een netwerk, waardoor het altijd mogelijk is zorgen te delen en samen naar oplossingen te zoeken. Het gebiedsteam kan ook de toeleiding naar jeugdzorg regelen met als uitgangspunt uw eigen vraag en wensen rondom eigen identiteit.
Logopedie
Vanuit de gemeente is er de mogelijkheid om een beroep te doen op een schoollogopediste. Zij zal op verzoek van de school langs komen om kinderen te onderzoeken (de zogenaamde screening). Bij nodige behandeling, zal zij de ouders via de huisarts doorverwijzen naar een vrijgevestigde logopediste. Bij kleinigheden kan worden volstaan met tips voor thuis. De logopediste onderzoekt kinderen die een afwijkend mondgedrag of een vertraagde spraak-/ taalontwikkeling hebben, stotteren, hees zijn of andere problemen hebben op het gebied van spraak en taal. Gedurende de kleuterperiode kan elk kind een keer door de logopediste worden onderzocht. Na afloop krijgt u hiervan bericht.
Werkwijze
Groep 0-2
In de kleuterbouw wordt gewerkt volgens het onderwijsconcept OGO: Ontwikkelingsgericht onderwijs. Er worden betekenisvolle thema’s gekozen met de kinderen, waarover steeds ongeveer zes weken gewerkt wordt. Er wordt aangesloten bij de ontwikkelingsbehoefte van ieder kind. De doelen behorend bij het Jonge Kind worden verwerkt in de rijke speel-/leeromgeving en in kringactiviteiten die betrekking hebben op het thema waarover gewerkt wordt. Iedere week wordt er in de kleutergroepen een nieuwsbrief verstuurd naar de ouders/verzorgers met informatie en foto’s.
Groep 3-8
In groep drie tot en met acht wordt er progammagericht onderwijs gegeven. De leerstof neemt een centrale plaats in en wordt in vakken aangeboden. Onze school hecht veel waarde aan klassikaal onderwijs, vanwege de efficiëntie en de structuur. Door passend onderwijs te geven, zijn leerkrachten in de gelegenheid de individuele leerling de aandacht te bieden die hij/zij nodig heeft.